:: SITI AISHAH'S STORIES ::

Thursday, July 10, 2008

[ kuda kepang ]

haaa...btol gak kater org byk membaca tu baguih...sifat terpuji tp bukan bc buku pedang setiawan,gempak.utopia ke etc...tp buku yg leh tambah ilmu...hiiii...td aku terbukak laman web DBP...shortfont dr Dewan Bahasa dan Pustaka...baru aku tau kuda kepang tu maksod pe...ishhh nilah kita...makhluk tuhan yg kerdil...cenonit tu pon aku xtahu....waduhhhhh KERDILNYA!!


kuda kepang?sound family kan?
kuda tu...yelah kuda...lgpun da nyata yg org guna wat tarian kuda kepang tu, guna shape kuda..wawawawwa..tp korang tahu makna kepang tu aper?



ha...kepang tu membawa maksud dari sumber Dewan Bahasa ;




1. jalinan (anyaman) tali atau rambut, kelabangan (rambut);
2. Jw anyaman drpd buluh yg diraut tipis dan dianyam silang-menyilang;
kuda ~ kuda-kudaan yg dibuat drpd anyaman bilah buluh utk tarian;berkepang
beranyam, berjalin (bkn rambut, tali, dsb);mengepang menganyam, menjalin,
mengelabang (rambut, tali);kepangan cara atau hasil mengepang (menganyam).




kurang2 aku da sampaikan cket ilmu utk dikongsi...mati2 aki ingat kepang tu kepit...hahahahah
hancor akunyer bahasa Melayu...klo bg tahap nie...dpat 3/3 je kot...tp byk lg nie nak kongsi kat budak2 BIA 06...

pasal senin nie aku n other kn present project matter to confirm...

tp study on malay art nie wat aku sedar....budaya melayu, budaya aku dan budaya kita indah seninya...terlalu banyak untuk dijelajahi..



TAKKAN MELAYU HILANG DI DUNIA...

No comments: